Intézményünk Szalántán az 58. számú főút
mentén található a falu központjában. Megközelíthetősége mind Pécs,
mind Harkány felől a lehető legjobb. Ha az utcáról nézzük az
iskolát, akkor egy nagyobbacska, haranglábas műemlék épületet látunk,
nem is gondolva arra, hogy eme épület mögött, falusi viszonylatban egy nagy,
korszerűen berendezett oktatási intézmény lapul, ahová 8 község gyermeke jár naponta okosodni, 16 nevelő irányításával.
Iskolánk épülete két különálló
épületrészből áll.
Az előzőekben
említett legrégibb épületrészben, amely az 1910-es években épült, 2 napközis,
1 kézműves foglalkozásokra használt tanterem van, egy ebédlővel
és a hozzá tartozó kiszolgáló helyiséggel. Ezt az iskolarészt délutáni
foglalkozásokra használjuk.
Az
iskola északi oldalához csatlakozik a tornaterem az öltözőhelyiségekkel és a
vizesblokkokkal. A leírtakból
kitűnik, hogy intézményünk komoly felszerelésekkel, berendezésekkel
bír. Fejlődésünk 1990-es évek elejétől fokozatosan felfelé ívelt,
amikor a régi épület 4 és a felső épület 4 tanterméhez hozzáépült az
előzőekben felsorolt termek, szertárak, szaktantermek
komplexuma, majd, 2 évvel később 1993-ban átadásra került a
tornaterem, melyre már régóta vágytunk.
Azóta folyamatosan felújítunk, szépítünk, korszerűsítünk, zömében
pályázati forrásokból.
Az utolsó dicsekvésre okot adó pályázati nyereményeink:
a 2005 tavaszán elnyert 45 milliós PHARE pályázat volt, aminek segítségével a régi épületszárnyak tetőszerkezete lecserélésre került, akadálymentesítés történt az egész épületben, a tantermek mindegyikébe bekerült egy számítógép Internet használati lehetőséggel, az informatikaterem 9 gépe helyére 15 modern gép került, valamint a könyvtárban is található 4 gép, a tanári szobában 1 és az igazgatóiban 2, mindenhol biztosítva az Internet használatot.
2008. január 31-én zárult a HEFOP „Felkészítés a kompetenciaalapú oktatásra” projekt, melyen 17,8 millió Ft-ot nyert el az iskola a pedagógusok felkészítésére a kompetenciaalapú oktatásra, valamint az eszközállományt fejleszthették 6 db multimédiás számítógéppel, 3 db fixen szerelt interaktív táblával, 2 db mobil interaktív táblával, 5 db projektorral, 5 db hordozható számítógéppel.
2009-ben a HEFOP „A kompetenciaalapú oktatási programok eszközi elemeinek, értékelési eszközeinek fejlesztése” projekten az iskola 7 millió Ft-ot nyert, melyből biztosítottuk a tankönyvjegyzékben megtalálható kompetenciaalapú feladatlapokat, munkafüzeteket, tanulói és tanári eszközöket, 30 db tanulói laptopot, feleltető szoftvereket, dokumentumkamerát.
2010-ben a TÁMOP „Pedagógusképzések (a
pedagógiai kultúra korszerűsítése, pedagógusok új szerepben)”
pályázaton 9 millió Ft-ot nyert el az intézmény két pedagógus
átképzésére.
A közeljövőben ezt a részt szeretnénk bővíteni egy sportudvar
kialakításával.
A leírtakból kitűnik, hogy technikai felszereltségünk, falusi iskola
révén is felveszi a versenyt egy városi iskola színvonalával.
Nevelőtestületünk létszáma: 16 fő,
ebből 16 nő. Technikai személyzet az iskolában: 1 fő
iskolatitkár, 2 fő iskolasegéd, 1 fő
fűtő-karbantartó. Oktató-nevelő munkánkat segíti 1 fő
logopédus, 1 fő fejlesztő pedagógus, 2 hitoktató heti 1-1 alkalommal.
Tantestületünk átlagéletkora 42,4 év.
Nevelőtestületünk stabil, az iskolánál eltöltött évek száma átlagosan
15 év.
Tantestületünkből helyben 4-en
laknak, Harkányból 1, Siklósról 1,
Páprádról 1, Pécsről pedig 9 pedagógus jár intézményünkbe dolgozni.
Iskolatitkárunk szalántai lakos. Az iskolavezetés tudja, hogy a helyben lakó
pedagógusok száma kevés, azonban a Szalánta Községi Önkormányzatnak nincsen
anyagi fedezete a pedagógusok letelepítésére. Elmondhatjuk, hogy azok a
nevelők, akik két gyermek születése után visszatértek iskolánkba
tanítani, már elkötelezettek a pedagógus pályán, elfogadták az iskola
értékrendszerét, egyetértenek pedagógiai célkitűzéseinkkel.
Tantestületünk szakos ellátottsága 100
százalékos. Még a tartósan távollévők helyén is végzett pedagógusokat
foglalkoztatunk Az iskolavezetés nagy gondot fordít a pedagógus továbbtanulás
támogatására, a továbbképzéseken való részvételre.
A szakmai továbbképzéseket is
támogatjuk. Tantestületünk 55,5 százaléka rendelkezik számítógépes tanfolyami
végzettséggel, 44,4 százaléka Internet tanfolyamot végzett.
Nevelőtestületünk tagjai rendszeresen vesznek részt szakmai és
módszertani továbbképzéseken.
Az iskola pedagógusainak célja, hogy tanítványaikat ne csak
korszerű tudással lássák el, hanem kialakítsák bennük az önművelés, az önálló
ismeretszerzésre törekvés igényét, és kulcsot adjanak számukra ennek
megvalósításához. Célkitűzéseik legfontosabbika, hogy teret adjanak a gyermekek
sokirányú tehetségének kibontakozásához – hűen tükrözik ezt az iskola diákjainak
versenyeredményei –, és nagy gondot fordítanak a lemaradó tanulók
felzárkóztatására. Mindenekelőtt pedig tanítványaikat másokat is megértő,
segítő, a világra nyitott személyiségekké igyekeznek formálni.
A nevelőtestület hitvallását Szent-Györgyi Albert szavai
tolmácsolják:
„Az
iskola dolga,
hogy megtaníttassa velünk, hogyan kell tanulni,
hogy felkeltse a tudás iránti étvágyunkat,
hogy megtanítson bennünket a jól végzett munka
örömére és az alkotás izgalmára,
hogy megtanítson szeretni, amit csinálunk,
és hogy segítsen megtalálni azt, amit szeretünk csinálni.”
(Szent-Györgyi Albert)